רשתות האופנה לאן?

רשתות האופנה כיכבו במשבר הקורונה – הם היו מהראשונות להיסגר כחלק ממדיניות הסגירה של הקניונים והעובדה שהן לא חנויות חיוניות כגון רשתות המזון או הפארם. אך גם כאשר כולם חזרו לשגרה ראינו שבעלי רשתות כאלו הובילו את התביעה מהמדינה לפיצויים ובחלק מהמקרים עיכבו את החזרה שלהם ואת חזרת העובדים שלהם לעבודה. מוכרים ומוכרות רבים, בחלקם הגדול סטודנטים או חבר'ה צעירים היו הראשונים להיפגע מהמצב. לאחר תקופות לא קצרות של חופשה ללא תשלום חלקם מצאו את עצמם מפורטים או בחוסר ודאות כללי. עם זאת ראינו שעם פתיחת הקניונים וחזרת עם ישראל לשגרה דווקא הרשתות האלה הן אלו שהיו מפוצצות עם תורים ארוכים ועלייה יפה במכירות שבחלק מהמקרים פיצתה על תקופת הסגירה. גם ראינו עלייה במודעות דרושים זארה ורשתות אחרות.

לא רק איקאה (ומודעות דרושים איקאה) וכלי הבית היו במוקד עליית הרגל של הצרכנים אלא גם רשתות האופנה הגדולות – ייתכן ובשל העובדה שאתרי אופנה רבים הפסיקו את המשלוחים לישראל או בגלל הצורך של הישראלים ובעיקר הישראליות בפיצוי לאחר תקופת הסגר אבל בפועל, בניגוד מוחלט לחלק גדול מהעסקים הקטנים בקניונים שלא הצליחו עדיין להתאושש נראה שחברות האופנה מתחילות להשאיר את הקורונה מאחוריהם. האם ייתכן ורשתות אופנה הן עסקים חיונים כמו הקוסמטיקאיות והמספרות? כלומר כאלו שראינו שהציבור מתקשה לוותר על השירותים שלהם.

התשובה לכך היא לא שחור או לבן. קודם כל אף אחד לא יודע אם ומתי יגיע גל שני או שלישי. בעולם המגפה עדיין משתוללת וחיסון עדיין לא נראה באופק. כמו כן חלק מהרשתות מדווחות על ירידה דווקא במכירות האופנה הרגילות אך לעומת זאת עלייה בכל הקשור לאופנת הספורט. יש כאלו שסבורים כי כשאנשים יעכלו שהם לא חוזרים לעבודתם הישנה בהכרח או חוזרים בתנאים מורעים אז ייתכן ונראה עצירה במכירות. מצד שני, כמובן שלממשלה ולרשתות עצמן יש אינטרס לחזור לפעילות הרגילה כמה שיותר מהר ובגלל הכוח שלהן הן במקרים רבים זוכות להקלות משמעותיות. מה שבטוח הוא שביחס לתחומי הבידור או המזון, עבודה ברשתות אופנה הוכיחה את עצמה כבטוחה ומבטיחה יותר. אולי עדיין לא במעמד של עובדים חיונים אך במקום יחסית גבוה.